Hoe kun je een een leeg en verwaarloosd stuk grond transformeren tot een uitnodigend entreegebied voor Rotterdam? Voor dit project deed Buro Moon een studie naar het herstructureren van een achtergesteld en vergeten gebied tussen de snelweg A20 en het spoor met station Schiedam Centraal. Het gebied kan maximale bereikbaarheid voor de stad creëren, op een manier die verder gaat dan oplossingen als park&ride en transferium. Door weloverwogen een serie aan activiteiten mogelijk te maken wordt het gat in het stedelijk weefsel gedicht.
De compositie wordt gevormd door de volgende elementen: een patroon, de lijn en object(en)
Een grafisch patroon vormt de basis voor de herinrichting van de plot. De eindeloze repetitie van grafische parkeer lijnen spreekt de automobilist op de A20 aan: 'parkeer hier, en ga verder met het openbaar vervoer'.
Een lijn verbindt de verschillende activiteiten en architectonische elementen op de plot. Het voegt een parallel niveau van verbinding toe voor langzaam verkeer, bovenop de auto georiënteerde inrichting van het publieke domein op de begane grond. In contrast met de zachte lijnen van de snelweg en het spoor is lijn scherp geknikt. Het uitgewerkte onderdeel van de lijn is een brug, hierin zijn een fietsenstalling en de stationsklok opgenomen, twee belangrijke stationsfuncties.
De objecten bevatten alle nieuwe functies die zijn toegevoegd aan de plot; een hotel, een motel en een disco. Deze toegevoegde functies passen bij de geste van overstappen en parkeren en complementeren de compositie.
Een deel van bestaande functies zoals parkeren, de volkstuintjes en het water zijn verplaatst en/of uitgebreid. De interactie tussen de enorme schaal - een gebied van 14 voetbalvelden - en de kleinste schaal - een motelkamer - is een blijvende fascinatie van Buro Moon.
Schiedam
2008
Infrastructuur
TU Delft
Afstudeer project, eervolle vermelding